Mieszkańcy - wyborcy powinni mieć
możność zapoznania się szczegółowo z informacją nie tylko na temat rozstrzygnięć
podejmowanych przez całą Radę, ale też decyzji każdego radnego. Skoro głosujemy
na indywidualnych kandydatów powinniśmy mieć także prawo śledzić ich działania
po wyborach. Jeżeli wybory są zindywidualizowane, również rozliczalność powinna
mieć taki wymiar. Radni pełniąc służbę publiczną są obowiązani dbać o wykonanie
zadań publicznych oraz o środki publiczne z uwzględnieniem interesu wspólnoty
samorządowej, interesu indywidualnego, interesu obywateli oraz interesu
państwa. Radni są odpowiedzialni przed całą społecznością lokalną w
zakresie sprawowania funkcji publicznej, są też obowiązani do przestrzegania
dyscypliny finansowej i budżetowej. Ustawa o finansach publicznych w dziale I
rozdział 1 określa zasady i tryb kontroli procesów związanych z gromadzeniem i
rozdysponowaniu środków publicznych oraz gospodarowanie mieniem. Art. 3 mówiący
o finansach publicznych obejmuje procesy związane z gromadzeniem oraz ich
rozdysponowaniem w szczególności. Pkt 2. dotyczy zaś wydatkowania środków
publicznych. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych,
zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 mówi, iż osoba o której mowa w art. 4 ust. 1
uczestnicząca w podejmowaniu uchwały zawierającej polecenie lub upoważnienie do
popełnienia czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych w przypadku niezgłoszenia
sprzeciwu do tej uchwały -odpowiada na zasadach określonych w art. 19 ust. 3. Odpowiedzialność
za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi także osoba, która wydała
polecenie wykonania czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych. Zgłoszenie
sprzeciwu do uchwały (przez radnego) może się odbyć zgodnie z art. 20 ust. 2
odpowiedzialności - na piśmie albo ustnie do protokołu, jak również poprzez
głosowanie przeciwko uchwale (w przypadku głosowania imiennego). Art. 18 ustawy
o samorządzie gminnym w ust.1 wskazuje, że do właściwości rady gminy należą
wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy ,o ile ustawa nie
stanowi inaczej. Natomiast ust. 2 ww. ustawy
- do wyłącznej właściwości rady gminy należy: w pkt. 2 - ustalenie
wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowania
sprawozdania z jego działalności; w pkt. 4 - uchwalenie budżetu gminy, rozpatrywanie
sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia
lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu. Możliwość dokonywania przez Radę
Gminy istotnych zmian w tym projekcie jest - bez zgody Wójta - stosunkowo
niewielka. Art. 18a ust. 1 stanowi, iż rada gminy kontroluje działalność wójta,
gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych i w tym celu
powołuje komisje rewizyjną. Ust. 5 - zasady i tryb dziania komisji rewizyjnej
określa statut gminy. Statut Gminy Łaskarzew w § 68 ust. 1 mówi, iż Komisja
Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne działalności Wójta, gminnych jednostek
organizacyjnych i jednostek pomocniczych pod względem: legalności, gospodarności,
rzetelności, celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Komisja
Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w
tym wykonanie budżetu gminy. Wynajmujemy gościa za 12 tysięcy złotych
miesięcznie, aby pilnował naszych spraw nie mając kontroli nad nim. Taniej
byłoby wynająć 4 Chińczyków po 2.000 złotych miesięcznie, którzy by pilnowali, kontrolowali i rzetelnie wykonywali
swoje obowiązki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz