.

.

niedziela, 11 października 2015

Mieszkańcy - wyborcy ...



Mieszkańcy - wyborcy powinni mieć możność zapoznania się szczegółowo z informacją nie tylko na temat rozstrzygnięć podejmowanych przez całą Radę, ale też decyzji każdego radnego. Skoro głosujemy na indywidualnych kandydatów powinniśmy mieć także prawo śledzić ich działania po wyborach. Jeżeli wybory są zindywidualizowane, również rozliczalność powinna mieć taki wymiar. Radni pełniąc służbę publiczną są obowiązani dbać o wykonanie zadań publicznych oraz o środki publiczne z uwzględnieniem interesu wspólnoty samorządowej, interesu indywidualnego, interesu obywateli oraz  interesu  państwa. Radni są odpowiedzialni przed całą społecznością lokalną w zakresie sprawowania funkcji publicznej, są też obowiązani do przestrzegania dyscypliny finansowej i budżetowej. Ustawa o finansach publicznych w dziale I rozdział 1 określa zasady i tryb kontroli procesów związanych z gromadzeniem i rozdysponowaniu środków publicznych oraz gospodarowanie mieniem. Art. 3 mówiący o finansach publicznych obejmuje procesy związane z gromadzeniem oraz ich rozdysponowaniem w szczególności. Pkt 2. dotyczy zaś wydatkowania środków publicznych. Ustawa o odpowiedzialności za naruszenie finansów publicznych, zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 mówi, iż osoba o której mowa w art. 4 ust. 1 uczestnicząca w podejmowaniu uchwały zawierającej polecenie lub upoważnienie do popełnienia czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych w przypadku niezgłoszenia sprzeciwu do tej uchwały -odpowiada na zasadach określonych w art. 19 ust. 3. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi także osoba, która wydała polecenie wykonania czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych. Zgłoszenie sprzeciwu do uchwały (przez radnego) może się odbyć zgodnie z art. 20 ust. 2 odpowiedzialności - na piśmie albo ustnie do protokołu, jak również poprzez głosowanie przeciwko uchwale (w przypadku głosowania imiennego). Art. 18 ustawy o samorządzie gminnym w ust.1 wskazuje, że do właściwości rady gminy należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania gminy ,o ile ustawa nie stanowi inaczej. Natomiast ust. 2 ww. ustawy  - do wyłącznej właściwości rady gminy należy: w pkt. 2 - ustalenie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowania sprawozdania z jego działalności; w pkt. 4 - uchwalenie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu. Możliwość dokonywania przez Radę Gminy istotnych zmian w tym projekcie jest - bez zgody Wójta - stosunkowo niewielka. Art. 18a ust. 1 stanowi, iż rada gminy kontroluje działalność wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych i w tym celu powołuje komisje rewizyjną. Ust. 5 - zasady i tryb dziania komisji rewizyjnej określa statut gminy. Statut Gminy Łaskarzew w § 68 ust. 1 mówi, iż Komisja Rewizyjna wykonuje czynności kontrolne działalności Wójta, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych pod względem: legalności, gospodarności, rzetelności, celowości oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu gminy. Wynajmujemy gościa za 12 tysięcy złotych miesięcznie, aby pilnował naszych spraw nie mając kontroli nad nim. Taniej byłoby wynająć 4 Chińczyków po 2.000 złotych miesięcznie, którzy by  pilnowali, kontrolowali i rzetelnie wykonywali swoje obowiązki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz