Społeczeństwo nie
zna prawa. Jest ono dla niego niezrozumiałe. Ludzie czują, że nie mają wpływu
na tworzone prawo, gubią się w przepisach i sprzecznych interpelacjach.
Polepszony i uproszczony Statut Gminy Łaskarzew (stanowiący załącznik do
Uchwały Nr XXXVII/215/14 Rady Gminy Łaskarzew
z dnia 25 września 2014 roku) miał ten problem niezrozumiałości
rozwiązać. Czy Statut został stworzony pod interesy określonych osób? Czy jego
celem nie powinno być przekazanie w sposób prosty i przejrzysty -
regulowanie naszych uprawnień i obowiązków jako Radnych?
Dobre prawo to
nie tylko stanowienie, lecz przede wszystkim wykonanie, które ma służyć
obywatelom. Należałoby tego oczekiwać od pana, Panie Przewodniczący jako
współredaktora prawa miejscowego w stanowieniu tegoż prawa. Jeśli my już na
etapie samorządu gminnego nie potrafimy uszanować prawa, które sami tworzymy,
to jakie moralne prawo mamy, aby domagać się uszanowania ustawowych, konstytucyjnych
praw w stosunku do samorządu?
Celem demokracji
jest zapewnienie przepływu informacji i ścieranie się poglądów, a nie dokonywanie
zmian na potrzebę chwili. Relacje między ludźmi można podzielić na dwie
kategorie – na te oparte na wspólnocie i na te bazujące na wymianie. Ta pierwsza to naturalna
więź między rodziną, przyjaciółmi, znajomymi, mieszkańcami jednej czy też kilku
miejscowości oraz wspólnoty gminnej, gdzie główną role odgrywa przyjaźń i więzy
rodzinne, gdzie pomoc sprawia satysfakcję i jest bezinteresowna. Ta druga
oparta na wymianie typowo biznesowej - ty mi to, ja ci to, czyli coś za coś,
oparte na tym, iż każde działanie dawcy powoduje powstania zobowiązania biorcy
wobec dawcy. Obie relacje istniały obok siebie, nie przenikały się na tyle
silnie, aby pustoszyć wartości, którymi się charakteryzowały. Procesy znane tylko
z gospodarki przenikały w sferę społeczną i kulturową, nastąpiło urynkowienie
tych relacji, czyli dążenie do osiągnięcia wymiernego, najlepiej materialnego
sukcesu, spychając tą pierwszą wspólnotową relację do podmiotu, zabytku,
muzeum, lamusa do rzeczy nieprzystającego do XXI wieku.
Pismem z dnia 18
września 2015 roku skierowanym do radnego Mariusza Chmielewskiego p.t.: „Stanowisko
Przewodniczącego Rady Gminy w sprawie złożonego wniosku o sprostowanie i
uzupełnienie protokołu VIII sesji Rady Gminy Łaskarzew z dnia 29 czerwca 2015
roku'' – czytamy, iż zgodnie z § 36 ust. 2 Statutu Gminy Łaskarzew projekt
protokołu z VIII sesji Rady Gminy przygotowany przez pracownika Urzędu Gminy
zawiera wszystkie elementy, o których mowa w § 36 ust. 2 ww. Statutu. Treść
wniosków do procedowanych uchwał, ich autorzy, przebieg głosowania oraz fakt
ich przyjęcia bądź odrzucenia są odnotowane w przedmiotowym projekcie
protokołu. Wypowiedź radnego bądź kogokolwiek, jeżeli nie jest wnioskiem,
czy oficjalną opinią albo zapytaniem (interpelacją) jest być może istotna dla
radnego (i w jego przekonaniu dla jego wyborców), ale z punktu widzenia
działalności organu administracji publicznej zupełnie obojętna. Dlatego nie ma
potrzeby i obowiązku odnotowywania treści tych wystąpień. Mając na uwadze
powyższe nie uwzględniam wniosku radnego Mariusza Chmielewskiego. Podpisał
Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Błachnio. Jakim organem administracji
publicznej został pan, Panie Przewodniczący w okresie międzysesyjnym czyli od dnia
27 kwietnia 2015 roku do dnia 29 września 2015 roku? Podążając tokiem
rozumowania Pana Przewodniczącego określonego w ww. stanowisku, to § 24
pkt 8 Statutu p.n.: „Zapytania mieszkańców Gminy'' mówi, iż treść tych
wystąpień są dla Pana zupełnie obojętne, nie ma potrzeby i obowiązku
odnotowywania treści tych wystąpień. Pod kogo lub czyje interesy został
stworzony wobec tego przedmiotowy Statut Gminy? Czyjego interesu Pan pilnuje?
Zamiast stać na
straży prawa jako współredaktor Statutu Gminy Łaskarzew z dnia 25 września
2014 roku, to co Pan robi? Można podpisywać się pod wszystkim, wypisywać co nam
się podoba, przepraszać kogokolwiek za cokolwiek, czynić wiele złego, ale i tak
wcześniej ta prawda wyjdzie spod tego dywanu, pod który jest zamiatana … Można również
czynić wiele innych bredni i potem to przegłosować mając większość w Radzie. To
tak według Pana godnie sprawuje Pan funkcje Przewodniczącego dla dobra całej
społeczności gminy Łaskarzew? A co z punktem 4. cytowanego przez Pana § 36 ust.
2 Statutu Gminy: „Porządek obrad'' - VII sesja Rady Gminy odbyta w dniu 27
kwietnia 2015 roku. Punkt 2. Przyjęcie protokołów z V i VI sesji Rady
Gminy. Punkt 7 porządku obrad - Interpelacje i wnioski radnych, w tym
udzielenie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji rady.
Ad.
2 - głosowanie nad przyjęciem protokołu z V sesji przy 13. „za”, 2 „wstrzymało
się”. Z VI sesji 13 „za”, 2 „wstrzymało się”. Ad. 7 -
Sekretarz Gminy Pani Hanna Cichecka powiedziała, że wpłynęły interpelacje
radnego Mariusza Chmielewski i radnego Janusza Gurdek, które są do wglądu
jeżeli radni chcą się zapoznać z ich treścią, jak również z odpowiedziami na te
interpelacje. NASTĘPNIE ODCZYTAŁA INTERPELACJE RADNEJ AGNIESZKI GOŻLIŃSKIEJ, KTÓRA
DOTYCZYŁA BUDOWY WODOCIĄGU DLA MIESZKAŃCÓW WSI SOŚNINKA ORAZ POPROSIŁA RADNYCH
O ZAJĘCIE STANOWISKA W TEJ SPRAWIE.
VIII sesja Rady
Gminy odbyta w dniu 29 czerwca 2015 roku – pkt 3 porządku obrad „Przyjęcie
zmian do protokołu z V sesji Rady Gminy” (od tej sesji na nasz wniosek
zaczęliśmy otrzymywać projekty protokołów), pkt 8 - Interpelacje i wnioski
radnych w tym UDZIELENIE ODPOWIEDZI NA INTERPELACJE ZGŁOSZONE NA
POPRZEDNIEJ SESJI RADY. Ad. 3 - głosowanie nad poprawkami do protokołu
z V sesji 14 „za”. Ad. 8 - Pani Hanna Cichecka Sekretarz Gminy powiedziała, że do urzędu gminy wpłynęły interpelacje radnego Mariusza Chmielewski i radnego Janusza Gurdek. Z treścią interpelacji oraz odpowiedzi radni mogą zapoznać się poprzez wgląd do materiałów (§ 24 Statutu Gminy Porządek obrad obejmuje w szczególności: pkt 6 - odpowiedzi na interpelacje zgłaszanych na poprzednich sesjach).
z V sesji 14 „za”. Ad. 8 - Pani Hanna Cichecka Sekretarz Gminy powiedziała, że do urzędu gminy wpłynęły interpelacje radnego Mariusza Chmielewski i radnego Janusza Gurdek. Z treścią interpelacji oraz odpowiedzi radni mogą zapoznać się poprzez wgląd do materiałów (§ 24 Statutu Gminy Porządek obrad obejmuje w szczególności: pkt 6 - odpowiedzi na interpelacje zgłaszanych na poprzednich sesjach).
IX sesja Rady Gminy
obyta dnia 31 sierpnia 2015 roku - Pani Hanna Cichecka Sekretarz Gminy
przedstawiła wniosek Wójta Gminy o wprowadzeniu do porządku obrad do pkt 3
ppkt: 4, 5 i 6. Dwa pierwsze w sprawie nabycia nieruchomości, pkt 6 w sprawie
zmian Uchwały Nr II/3/2014. Na mój wniosek, zgodny z art. 20 ust. 5 Ustawy o
samorządzie gminnym zacytowałem treść art.: ,,Na wniosek wójta przewodniczący
rady gminy jest obowiązany wprowadzić do porządku obrad najbliższej sesji rady
gminy projekt uchwały jeżeli wpłynęła ona do rady gminy co najmniej 7 dni przed
rozpoczęciem sesji rady'' (projekty leżały na stole po wejściu na salę obrad w
dniu sesji). Przewodniczący ogłosił 5 minut przerwy. Po wznowieniu obrad
wyjaśnień w sprawie wniosku radnego Gurdek udzieliła Pani Radca Prawna. Powiedziała
między innymi, że ten przepis, który został zacytowany przez radnego nie
dotyczy tej sytuacji. ZAPIS MA ZASTOSOWANIE WÓWCZAS, JEŚLI PRZEWODNICZĄCY RADY
ODMÓWIŁBY WPROWADZENIA PROJEKTU UCHWAŁY, A ZGŁOSZONE W USTAWOWYM TERMINIE.
Statut Gminy
Łaskarzew z dnia 25 września 2014 roku, którego współredaktorem był radny
poprzedniej kadencji, wiceprzewodniczący rady gminy, obecny Przewodniczący
Jerzy Błachnio łyknął to wyjaśnienie Pani Radcy Prawnej bez popitki (§ 16 ust. 1
Statutu Gminy, którego współredaktorem był Pan Przewodniczący): „Sesje
przygotowuje Przewodniczący. Ust. 2 pkt.3 - Przygotowanie sesji obejmuje:
zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, co najmniej na 7 dni przed sesją , w
tym projektów uchwał dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad. Ust. 4 -
O terminie, miejscu i porządku obrad sesyjnych powiadamia się radnych najpóźniej
na 7 dni przed terminem obrad”. Brak zapisu jak odbyło się głosowanie nad
wnioskiem radnego Gurdek. Przewodniczący po wprowadzeniu zmian odczytał
porządek obrad. Pkt 5 - sprawozdanie z działalności Przewodniczącego Rady Gminy
w okresie między sesjami. Pkt 6 - Interpelacje i wnioski radnych, w tym
udzielone odpowiedzi na interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji rady. Pkt
7 - Sprawy różne.
Ad. 5 - Przygotowywanie
materiałów na sesje rady (brak informacji o odmowie wprowadzenia projektu
uchwały wójta zgłoszonego w ustawowym terminie). Ad. 6 -Pani Hanna
Cichecka wgląd do dokumentów. Ad 7 - Przewodniczący Rady Gminy zgłosił dwa wnioski.
Drugi o następującej treści: „Rada Gminy stwierdza, że jednoczesna obsługa
prawna Wójta i Urzędu Gminy oraz Rady Gminy nie budzi wątpliwości co do
niezależności radcy prawnego i nie ma potrzeby zapewnienia odrębnej obsługi
Rady Gminy”. Następnie wyraził opinię, że Pani Radca Prawny wykonuje swoje
obowiązki sumiennie i pracuje zgodnie z przepisami. Przewodniczący podał pod
głosowanie wniosek o wyrażenie zgody na dalszą współprace z Panią Ewą
Foryszewską JAKO RADCĘ PRAWNĄ W URZĘDZIE GMINY ŁASKARZEW.
W głosowaniu
jawnym radni oddali następującą liczbę głosów „za'' 13. radnych, „przeciw”
2. radnych „wstrzymało się” 0 radnych. Radni przeprosili Panią Ewę Foryszewską
za nieprzyjemności jakie spotkały ją w związku ze złożoną skargą przez radnych:
Janusza Gurdek i Mariusza Chmielewski I ZAPEWNILI O SWOIM ZADOWOLENIU z pracy
na rzecz GMINY ŁASKARZEW??? (od IX sesji próbujemy wywalczyć zmianę zapisów w
porządku obrad zgodni z § 24 ust. 2 i 3 Statutu Gminy), bo nie interesuje nas „ile
herbat i z kim wypił Pan Wójt i Pan Przewodniczący”.
Od dnia 27
kwietnia 2015 roku (VII sesja Rady Gminy) do dnia dzisiejszego nie
możemy znaleźć interpelacji i odpowiedzi na tą interpelacje radnej
Agnieszki Goźlińskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz