Nieżyjący
już dziś, lider i wokalista Zespołu „Dżem” w jednej ze swoich znanych piosenek,
pt.: „Autsajder” śpiewał: Nie
słuchałem nigdy ojca, choć przestrzegał: "Zgnoją Cię!", z naiwności w
oczach chłopca, dziś już wielu śmieje się. Ale jedno wiem po latach, prawdę
musisz znać i ty: Zawsze warto być człowiekiem, choć tak łatwo zejść na psy (…) Ale
jedno wiem po latach, prawdę musisz znać i ty: zawsze warto być człowiekiem,
choć tak łatwo zejść... zejść na psy! (…) Czy te słowa
posiadają jeszcze jakieś przesłanie ponadczasowe? Czy zawsze warto być
człowiekiem? Dla nas - Janusza Gurdka i Mariusza Chmielewskiego - zawsze!
Nasze człowieczeństwo, nasza wiara i dekalog są dla nas ramą, której nie możemy
przekroczyć, po przekroczeniu której „łatwo zejść na psy”.
Czy w dzisiejszych czasach, słowo jest jeszcze coś
warte? W Biblii przecież napisane jest, że „na początku było słowo. A słowo
ciałem się stało”. Podstawa wszelkich praw, kodeksów to prawo rzymskie, które
przekazywane było „z ust do ust, z pokolenie na pokolenie”. Dopiero w
późniejszych dziejach człowieczeństwa słowa zostały przelane na
tabliczki, papirus, papier. Nie było tam przecinków, dwukropków, nie było
wykładni, komentarzy, powoływania się na wyroki. Dzisiaj możemy w każdej chwili
sięgnąć po wersję papierową lub zapisaną w formie elektronicznej w internecie
lub jakimś innym źródle informacji i podeprzeć się nie tylko danym paragrafem,
ale i komentarzem do niego. Popatrzmy, jak to wygląda w naszej małej
ojczyźnie - gminie. Radni to zbiór 15 indywidualności, odmienności, rzadko mający
do czynienia z prawem: ekonomicznym, samorządowym, administracyjnym, pracy,
karnym, czy też cywilnym. „W naiwności w oczach chłopca” i „co nam w duszy gra”
- czołowe zderzenie ze ścianą raz, drugi … i w końcu myśl „głową muru nie
przebijesz”. Przestajesz walczyć, podajesz się - zaczyna ci się podobać „zapał
do zmian, (nie mające pokrycia) obietnice'' – znikają, rozpływają się, zresztą
jesteśmy indywidualnościami - zaczyna nam się podobać, tak chce - jest fajnie –
„choć tak łatwo zejść na psy”.
Prawdziwy człowiek to nie
tylko ciało, ale także i dusza. Prawdziwemu człowiekowi powinno towarzyszyć
wiele wartości. Jedną z najważniejszych cech u człowieka jest
odpowiedzialność. W pełni zgadzamy się ze stwierdzeniem: „Być człowiekiem, to
właśnie być odpowiedzialny. To czuć, kładąc swoją cegiełkę, że bierze się
udział w budowie świata”. Słowa te oddają znaczenie tej cechy. Każdy powinien
pamiętać, że ponosi konsekwencje swych czynów. Powinien wiedzieć także, że nie
jest jedyny na świecie i podejmując jakiekolwiek decyzje pamiętać, że nie
dotyczą one tylko jego. Każdy człowiek ma swój udział w budowie rzeczywistości…
Popatrzmy na drugą stronę – urzędnik. To człowiek
szczycący się wykształceniem, znajomością wielu ustaw, paragrafów, przepisów, posiadający
wysoce oceniane kwalifikacje. I oto my - dwie lokomotywy pędzące na czołowe
zderzenie - która z nich wygra? Patrzymy na maszynistę i pomocników - czy oni
również oglądają się na cały ciągniony przez nich skład wagonów?, czy tylko na
to, aby wygrać wyścig… „Osoba spełnia wymagania formalne określone w ogłoszeniu
o naborze. Wykazał się dużym zakresem wiedzy w zakresie funkcjonowania
administracji samorządowej, finansów publicznych, prawa zamówień publicznych,
prawa pracy oraz postępowania administracyjnego. Komisja wysoko oceniła
kwalifikacje wskazujące na szeroki zakres wiedzy w zakresie działalności
i funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego, którego efektem jest
wieloletnie doświadczenie na kierowniczym stanowisku urzędniczym w jednostkach
samorządowych”. Urząd działa na podstawie Ustaw: z dnia 8 marca 1990 roku
o samorządzie gminnym, z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach
samorządowych, kodeksie pracy z dnia 24 lipca 1974 roku z późniejszymi zmianami
kodeksie postępowania administracyjnego, Statucie Gminy, Regulaminie Organizacyjnym
Urzędu Gminy Łaskarzew. § 1 ust. 2 i 3 ww. Regulaminu mówi: „Przepisy
Regulaminu OBOWIĄZUJĄ wszystkich pracowników zatrudnionych w Urzędzie
Gminy bez względu na STANOWISKO, rodzaj i wymiar czasu pracy oraz bez względu
na okres, na jaki zawarto umowę. Regulamin do wiadomości każdemu przyjmowanemu
do pracy pracownikowi podaje Sekretarz Gminy. Zapoznanie się z treścią
regulaminu pracownik potwierdza w oświadczeniu pisemnym”. W dniach: 9, 15,
17 i 19 września 2015 roku przeprowadzono kontrolę Państwowej Inspekcji
Pracy w Urzędzie Gminy Łaskarzew, dotyczącą treści artykułu, jaka
ukazała się w dniu 1 lipca 215 roku w numerze 27 (194) „Twojego
Głosu” – pt.: „Władza na urlopy nie chadza”. Pracodawcą w gminie jest Urząd Gminy, zgodnie z art.
8 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku (Dz.U. z 2014 r., poz. 1202 z póz. zm.) –
„czynności z zakresu prawa pracy wobec Wójta, związane Z NAWIĄZANIEM
I ROZWIĄZANIEM STOSUNKU PRACY - WYKONUJE PRZEWODNICZACY RADY GMINY,
pozostałe czynności - wyznaczona przez Wójta osoba zastępująca lub sekretarz
gminy (z wyjątkiem dotyczącym ustalenia wynagrodzenia Wójta, co leży w
kompetencji Rady Gminy realizowane w drodze uchwały). Art. 73 Kodeksu Pracy w ust.
1 mówi, iż „nawiązanie stosunku pracy następuje na podstawie wyboru, jeżeli z
wyboru wynika obowiązek wykonywania pracy w charakterze pracownika.
2. Stosunek pracy z wyboru rozwiązuje się z
wygaśnięciem mandatu”.
Zgodnie
z art. 171 ust. 1 – „W przypadku niewykorzystania przysługującego urlopu w
całości lub w części z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy
pracownikowi przysługuje ekwiwalent pieniężny. Ust. 3 - Pracodawca nie ma
obowiązku wypłacenia ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w ust. 1, w przypadku,
gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawiania pracownika
w stosunku pracy NA PODSTAWIE KOLEJNEJ UMOWY O PRACE ZAWARTEJ Z TYM SAMYM
PRACODAWCĄ BEZPOŚREDNIO PO ROZWIĄZANIU LUB WYGAŚNIĘCIU POPRZEDNIEJ UMOWY O
PRACE Z TYM PRACODAWCĄ”. Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy Łaskarzew w § 20
ust 1. pkt 16: „Do zadań Sekretarza należy zapewnienie sprawnego funkcjonowania
Urzędu, a w szczególności w pkt 16. - prowadzenia spraw kadrowych,
oceny pracowników. §18. ust 1. pkt 9 - Do zakresu zadań Wójta należy w
szczególności w pkt 9. - zapewnienie przestrzegania prawa przez wszystkie
komórki organizacyjne Urzędu oraz jego pracowników”. Na terminie X Sesji Rady Gminy
Łaskarzew, która odbyła się w dniu 29 września 2015 roku odczytano Informację
Przewodniczącego Rady Gminy na zapytanie radnego Mariusz Chmielewskiego – „Należy
podkreślić, że dwóch radnych Gurdek i Chmielewski bez stosownego upoważnienia
złożyli zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez pracowników
Urzędu Gminy, a nie Rada Gminy. Podpisano Przewodniczący Rady Gminy Jerzy
Błachnio”. Pismem z dnia 12 grudnia 2014 roku w sprawie OKR.2122.33.2014,
skierowanym do Pana Mariana Janisiewicza Wójta Gminy Łaskarzew: „na podstawie
art. 171 ust. 1 Kodeksu Pracy - Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 roku (t.j.: Dz.
U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94 z pózn. zm.) w związku z zakończeniem
kadencji przysługuje Panu ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy w
wymiarze 57 dni, w tym za urlop zaległy - 33 dni, urlop za 2014 rok w proporcjonalnym
wymiarze - 24 dni (powołano się na zapis w Dzienniku Ustaw z 1998 r., Nr 21,
poz. 94, który w dniu 4 listopada 2014 roku został zmieniony kolejną
nowelizacją ustawy). Podpisano Przewodniczący Rady Gminy Jerzy Błachnio”.
Czy w obu opisywanych przypadkach prawo powinno zadziałać tak samo? „Dwóch
radnych Gurdek i Chmielewski bez stosownego upoważnienia złożyli zawiadomienie
o możliwości popełnienia przestępstwa przez pracowników Urzędu Gminy” – „Przysługuje
Panu ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy w wymiarze 57 dni'”. Bezprawna
decyzja (Gurdka i Chmielewskiego) - według słów Pana Przewodniczącego - nie
uszczupliła przez ww. radnych, budżetu Gminy ani o złotówkę. Bezprawna
decyzja Przewodniczącego w sprawie wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop
Wójta Gminy Łaskarzew uszczupliła budżet Gminy aż o kwotę 31.564,32 złotych.
Kto Pana upoważnił do podpisania wyżej wymienionego dokumentu? Skoro Rada Gminy
nie podjęła żadnej uchwały zobowiązującej Pana do podpisania takiego dokumentu?
Wybór Przewodniczącego Rady Gminy nie stanowi podstawy nawiązania stosunku
pracy. Nie wynika, bowiem z niego obowiązek wykonywania pracy w
charakterze pracownika, a jedynie powierzenie mu wykonywania określonych w
ustawie o samorządzie terytorialnym, funkcji o charakterze społecznym. Jakim
pracownikiem Urzędu Gminy został Pan, Panie Błachnio i jaki zakres obowiązków
służbowych został Panu przypisany? Czy posiada Pan umocowanie prawne Pana Wójta
do wydawania decyzji administracyjnych w imieniu Wójta? Na terminie Komisji
Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Żywnościowej oraz Ochrony Środowiska Rady
Gminy Łaskarzew w dniu 9 listopada 2015 roku Pani Sekretarz
wprowadziła członków Komisji w błąd twierdząc (co jest zacytowane w protokole z
przedmiotowej Komisji): „Sekretarz Gminy wyjaśniła, że między innymi Wojewoda
zobowiązał wszystkie gminy do uchwalenia takiego programu i w ramach dobrej
współpracy powinniśmy go uchwalić, ponieważ to od Wojewody otrzymujemy dotacje
na pomoc społeczną''. Radny Gurdek powiedział „To od niego dostajemy, bo wyciąga
z kamizelki i nam daje?” Sekretarz Gminy poprosiła, aby radny tak nie mówił bo
chyba sam nie rozumie co mówi. Skarbnik gminy wyjaśniła, że „wszystkie dotacje
otrzymujemy od Wojewody”. Radny Gurdek powiedział: „Wojewoda stoi na straży
tego, abyśmy te dotacje otrzymali, nic nam nie daje”. Na podstawie jakich norm
prawnych jedna jednostka samorządu terytorialnego zobowiązuje drugą jednostkę
samorządu terytorialnego do takich lub innych działań, skoro art. 2 ust. 1 Ustawy
o samorządzie gminnym mówi: „Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym
i na własną odpowiedzialność”. Oznacza to, że gmina działa w imieniu własnym i
na własną odpowiedzialność, a nie w imieniu innych jednostek samorządowych, a
tym bardziej nie w imieniu (organów) administracji rządowej, ani na jej koszt,
czy też odpowiedzialność.
Na terminie XII Sesji Gminy Łaskarzew w dniu 30
grudnia 2015 roku - jednym z punktów porządku obrad było przyjęcie projektu
uchwały pod nazwą: „Strategia Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 – 2025”. Na
stronie 5. ww. Strategii czytamy: „Gmina Łaskarzew jest gminą wiejską. W skład
jej wchodzą 32 miejscowości, tworzące 25 sołectw”. Po uwadze radnego Gurdka,
że razem mamy 28 miejscowości według umowy o odbieraniu i zagospodarowaniu
nieczystości z terenu Gminy Łaskarzew na lata 2013 - 2014 i 2015 - 2016 to
jest 25 sołectw i 3 miejscowości (Nowy Helenów, Rowy, Polesie Rowskie). Pani
Sekretarz stwierdziła, że dane te pochodzą z GUS, gdzie rzeczywiście mamy 32
miejscowości dodając 4 miejscowości (Janków, Włodków, Rywociny, Onufrynów).
A dokładne słowa Pani Sekretarz brzmiały: „Co do tych 32
miejscowości, to są to miejscowości wskazane w Głównym Urzędzie
Statystycznym i są one wliczone do miejscowości. Są to miejscowości wskazane w
GUS i rzeczywiście mamy 32 miejscowości: Aleksandrów, Budel, Budy Krępskie,
Celinów, Dabrowa, Dąbrowa Kolonia, Grabina, Izdebno, Izdebno Kolonia,
Kacprówek, Krzywda, Ksawerynów, Leokadia, Janki, Władków – są to jako
miejscowości zawarte w Głównym Urzędzie Statystycznym i są one wliczane w
skład tych miejscowości, dalej: Lewików, Lipniki, Melanów Nowy, Helenów Nowy,
Pilczyn, Polesie Rowskie, Rowy, Rywociny, Sośninka, Onufrynów, Stary Helenów,
Stary Pilczyn, Uściniec, Wanaty, Wola Łaskarzewska, Wola Rowska, Zygmunty”. Sprawdziliśmy
- Janków to
kolonia, Włodków - kolonia, Rywociny - kolonia, zaś Onufrynów nie jest ani
osadą, ani kolonią, a tym bardziej miejscowością. Skorzystaliśmy z
przypisów GUS TERYT 2010 rok. W dniu 9 lutego 2016 roku udaliśmy się do Urzędu
Gminy do referatu meldunkowego z zapytaniem czy posiadamy w nowej aplikacji
EMUiA (Ewidencja Miejscowości Ulic i Adresów), opracowanej przez Główny Urząd
Geodezji i Kartografii, od kilku miesięcy pracownicy urzędów gmin - w tym
i Urząd Gminy Łaskarzew mogą korzystać z nowej wersji aplikacji do
prowadzenia ewidencji miejscowości, ulic, i adresów. Po odesłaniu nas do
referatu geodezji otrzymaliśmy odpowiedź, że takich miejscowości w Gminie
Łaskarzew nie ma. Nota bene, pytając starszych już mieszkańców naszej Gminy,
którzy dużo wiedzą na temat nazw miejscowości, usłyszeliśmy, że podane przez
Panią Sekretarz ww. cztery miejscowości: Janków, Włodków, Rywociny
i Onufrynów – od ponad 30 lat nie istnieją w naszej Gminie. To jak wygląda
wiedza Pani Sekretarz w zakresie funkcjonowania administracji samorządowej i
ich jednostek pomocniczych? Pani Sekretarz o topografie, aż się boję zapytać.
Na ostatniej Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Gospodarki Żywnościowej oraz
Ochrony Środowiska Rady Gminy Łaskarzew powiedziano, że radny Gurdek wprowadza społeczeństwo w
błąd? Jaki? - Państwo sami to oceńcie…
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz