W jaki sposób
skutecznie wykorzystać szanse i przeciwdziałać zagrożeniom dla rozwoju gminy?
Jak stymulować procesy rozwojowe, aby stworzyć dogodne warunki do dalszego
rozwoju podmiotów gospodarczych już istniejących oraz nowo powstałych,
instytucji i organizacji? W jaki sposób racjonalnie i efektywnie wykorzystywać
zasoby własne, tj.: kadrowe, organizacyjne, finansowe i przestrzenne? Jak
chronić walory i zasoby środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego oraz
przeciwdziałać ich degradacji? Jak chronić interes publiczny i przeciwdziałać
konfliktom pojawiającym się w wyniku różnych podmiotów działających na terenie
gminy? W jaki sposób pozyskiwać zewnętrzne środki finansowe na realizacje
przedsięwzięć rozwojowych?
Podjęcie - przez
władze gminy - tych jakże istotnych, a jednocześnie bardzo trudnych do
rozwiązania problemów nie może polegać na zarządzaniu pasywnym, zwanym
potocznie „od budżetu do budżetu”. Ten styl zarządzania gminą jest przyczyną
powstawania konfliktów i napięć wśród radnych, bowiem ich działania koncentrują
się na corocznej „walce o rozdział środków budżetowych”. Decyzje dotyczące
skali i kierunków wydatkowania środków finansowych z budżetu gminy są wówczas
podporządkowane przede wszystkim uzyskaniem bieżącego kompromisu, a nie
optymalizacji wydatków. Taka postawa organu gminy (Wójta) nadal obowiązuje,
mimo uchwalenia Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata: 2016 - 2025. Nie ma
wykorzystania wszystkich potencjalnych podstaw rozwoju gminy. Jedną z najważniejszych
podstaw rozwoju to zaangażowanie i udział mieszkańców wspólnoty, którzy jak ten
niewierny Tomasz „jak nie dotkną to nie uwierzą”, bo zapoznając się ze „Strategią
…” dalej uważają, że to ściema. Konieczność zaspokojenia różnorodnych potrzeb
mieszkańców gminy oraz ograniczone środki finansowe będące w dyspozycji władz
samorządowych wymagają racjonalnego podejmowania decyzji o sposobie i
kierunkach ich wydatkowania. Z tego też powodu proces zarządzania rozwojem
gminy musi mieć aktywny charakter i być nastawionym na kreowanie jej przyszłości.
Powinien być oparty na podejściu długookresowym, w którym działania
średniookresowe i bieżące wynikać powinny z ustaleń o charakterze
perspektywicznym. Podstawą do tego typu działań jest strategia rozwoju gminy.
Zewnętrzna
presja instytucji i organizacji, tj.: banki, organizacje udzielające dotacji
celowych UE, które uzależniają udzielenie pomocy finansowej na realizację
określonych przedsięwzięć rozwojowych od odpowiednich zapisów w strategii
rozwoju. CZY NIE WIEDZIELIŚMY O TYM PRZEZ CAŁY 2015 ROK??? Powstaje pytanie: jeśli
poprzedni horyzont czasowy Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Łaskarzew na lata 2004
– 2014, to co z całym rokiem 2015? Nie było presji instytucji i organizacji,
aby taka strategia przedsięwzięć rozwojowych posiadała odpowiedni zapis w
strategii rozwoju. A może jakaś inwestycja, na którą pobrano dotacje z UE nie
została rozliczona? Jest to słodką tajemnicą Pana Wójta, Pani Sekretarz, Pań
i Panów Radnych poprzedniej kadencji, którzy boją się jak „diabeł
święconej wody”, dyskusji na temat firmy wykonującej kanalizacje w Gminie
Łaskarzew, która następnie zeszła z budowy nie podając przyczyn. Ale wróćmy do
uchwalonej Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 – 2025, cytuję:
„cele operacyjne - stanowią rozwinięcie celów strategicznych obejmują
krótszy horyzont czasowy. Realizacja celów operacyjnych stanowi podstawę do osiągnięcia
celów strategicznych (str. 68)” - a nie spełnienie obietnic wyborczych?
Załącznik Nr 1 - Plan Inwestycyjny na lata 2016 – 2025 (str. 97 - 98) -
Infrastruktura wodociągowa – „Budowa sieci wodociągowej'' w miejscowościach:
Rowy, Polesie Rowskie, Sośninka (Onyfrynów) 2016 - 2018. Infrastruktura
komunikacyjna - Przebudowa drogi gminnej Nr 130606W w miejscowości Sośninka
2016 - 2018. Przebudowa drogi gminnej Nr 130603W w miejscowości Melanów 2016 -
2018.bPrzebudowa drogi gminnej Nr 130609W Izdebno Kolonia - Wola Rowska 2016 -
2020. Budowa parkingu przy Zespole Szkół w Starym Pilczynie 2016 - 2018.
Strategia
rozwoju gminy powinna odpowiadać na podstawowe pytanie: „Co musimy zrobić, aby
funkcjonować i rozwijać się w przyszłości w celu optymalnego zaspokojenia
zbiorowych potrzeb mieszkańców?” Proces formułowania strategii nie może być
oderwany od konkretnej rzeczywistości.
Trzeba dokonać
więc wyboru „najpilniejszych z pilnych” - celów i zadań. Innymi słowy proces
ten nie może przerodzić się w „koncert życzeń”, a winien doprowadzić do wyboru
najważniejszych i najpilniejszych - z punktu widzenia społeczno - gospodarczego
oraz racjonalnego zagospodarowania przestrzennego i ochrony środowiska
przyrodniczego - celów oraz zadań realizacyjnych. Podstawowym czynnikiem
ograniczającym zamierzenia rozwojowe jest niedobór finansowy w stosunku do
występujących potrzeb.
Jakie potrzeba
posiąść umiejętności, aby podjąć się opracowania strategii rozwoju?:
-
Po
pierwsze - niezbędna jest umiejętność poznania otoczenia gminy.
-
Po
drugie - niezbędna jest umiejętność poznania własnej gminy - jej mocnych
i słabych stron, przewagi konkurencyjnej poziomu rozwoju społeczno -
gospodarczego na tle innych gmin.
-
Po
trzecie - niezbędna jest umiejętność wyboru spośród różnych dróg dalszego
rozwoju gminy tej najlepiej przystosowanej do przewidzianych zmian oraz wewnętrznych
możliwości rozwojowych.
Strategia
rozwoju jest jednym z podstawowych instrumentów zarządzania gminą. Ale jak
na każdym instrumencie trzeba umieć grać, najlepiej jeśli gra cała orkiestra i
na jedną nutę. Przyjrzyjmy się w takim wypadku orkiestrze i dyrygentowi - str. 5. Strategii Rozwoju Gminy
Łaskarzew na lata 2016 - 2025 – „Gmina Łaskarzew jest gminą wiejską. W jej
skład wchodzą 32 miejscowości. Str. 98. - Infrastruktura komunikacyjna -
Przebudowa i modernizacja dróg gminnych w miejscowościach: i tu podano 21
miejscowości”. Jeśli w jej skład wchodzą 32 miejscowości -, a dróg gminnych
mamy tylko do 21 miejscowości, to jak dojeżdżają do swoich domów mieszkańcy 11
miejscowości? Orkiestra swoje, dyrygent swoje. Po 20 latach stażu
w administracji samorządowej, bez obrazy Panie Wójcie - Pan nie ma pojęcia
jak ten instrument zarządzania gminą wziąć w ręce i zagrać, aby wszystkim ręce
złożyły się do oklasków. I do tego są „Spotkania Noworoczne”.
Najlepszą - moim
zdaniem - metodą formułowania strategii rozwoju gminy jest metoda
uspołecznienia procesu jej opracowania poprzez włączanie do prac jak
najszerszego grona przedstawicieli społeczności lokalnej oraz instytucji,
organizacji i stowarzyszeń. Taki sposób postępowania zmniejsza znacznie
poziom ryzyka w postaci zaniechania realizacji ustaleń strategii rozwoju
przez kolejne władze samorządowe.
Przy
zastosowaniu metody uspołecznienia procesu planowania strategii rozwoju gminy
należy utworzyć:
1. Radę Programową Strategii, której
członkami winni być przedstawiciele społeczności lokalnej, organizacji
społecznych, stowarzyszeń, lokalnego biznesu, kultury, nauki i administracji.
Na czele rady winien stać Przewodniczący Rady Gminy.
2. Komitet Roboczy Strategii, którego
członkami winni być fachowcy zajmujący się problematyką z zakresu spraw
społecznych, gospodarczych, infrastrukturalnych, ekologicznych, przestrzennych
i finansowych. Na czele komitetu winien stać Wójt.
W procesie
formułowania strategii rozwoju gminy powinny zostać określone zadania organów
gminy. Do kompetencji i zadań Rady Gminy należy:
-
dyskusja
nad propozycjami określenia misji i strategicznych celów gminy;
-
wybór optymalnych celów, a następnie ich
akceptacja, co umożliwi rozpoczęcie dalszych prac nad formułowaniem strategii
rozwoju;
-
bieżące
śledzenie prac nad formułowaniem strategii rozwoju ;
-
przyjmowanie
sprawozdań Wójta Gminy z postępu prac nad strategią;
-
przyjęcie
w formie uchwały dokumentu końcowego pn.: Strategia Rozwoju Gminy
Łaskarzew na lata 2016 – 2025.
I to Pana Panie
Przewodniczący były kompetencje i obowiązki przy strategii. Do kompetencji i
obowiązków Wójta Gminy należy:
-
utworzenie Rady
Programowej - zaproszenie do udziału w jej pracach przedstawicieli społeczności
lokalnej, organizacji społecznych, stowarzyszeń, lokalnego biznesu, banków,
itp.;
-
powołanie
Komitetu Roboczego i udzielenie mu pomocy w pracach merytorycznych;
-
powołanie
Zespołów Roboczych;
-
bieżące
śledzenie prac nad opracowaniem strategii rozwoju;
-
przyjmowanie
sprawozdań z postępu prac nad strategią rozwoju ze strony Komitetu Roboczego;
-
wniesienie
projektu uchwały Strategia Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025 pod obrady
Rady Gminy Łaskarzew.
I to są kompetencje
i obowiązki Pana, Panie Wójcie. Proszę nie chwalić się 20-letnim stażem w
administracji samorządowej, bo tylko przynosi Pan sobie wstyd.
ROZWÓJ GMINY,
JAKO SAMORZĄDOWEJ JEDNOSTKI O WIELORAKIM CHARAKTERZE I FUNKCJACH, NIE MOŻE SIĘ
ODBYWAĆ W WYNIKU PRZYPADKOWYCH DECYZJI BIEŻĄCYCH. Ze względu na wielkość celów
i zadań oraz ograniczone możliwości kadrowe, organizacyjne i finansowe
występuje konieczność wyboru priorytetów realizacyjnych.
W tej
sytuacji niezbędnym staje się długookresowa polityka rozwoju
gminy, która nie może być postrzegana jako potrzeba chwili, „ bo tak naprawdę,
to nie jest nam to potrzebne. My wiemy (13 radnych), Pan Wójt, Pani Sekretarz -
wiemy najlepiej, co jest potrzebne mieszkańcom”.
Gdyby nie
zewnętrzna presja instytucji i organizacji zagranicznych (UE), które
uzależniają pomoc finansową od odpowiednich zapisów w strategii rozwoju, dalej
byłyby to „działania od budżetu do budżetu”. Strategia Rozwoju Gminy
Łaskarzew na lata 2016 - 2025 nie jest strategią, na którą czekali i czekają
mieszkańcy, pomimo 20-letniego stażu w administracji - służę ściągą i nie
będę miał nic przeciwko temu, aby Pan z tej ściągi - skorzystał.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz