.

.

poniedziałek, 1 lutego 2016

Strategia Wójta czy mieszkańców? ... cz. II.

W jaki sposób skutecznie wykorzystać szanse i przeciwdziałać zagrożeniom dla rozwoju gminy? Jak stymulować procesy rozwojowe, aby stworzyć dogodne warunki do dalszego rozwoju podmiotów gospodarczych już istniejących oraz nowo powstałych, instytucji i organizacji? W jaki sposób racjonalnie i efektywnie wykorzystywać zasoby własne, tj.: kadrowe, organizacyjne, finansowe i przestrzenne? Jak chronić walory i zasoby środowiska przyrodniczego i dziedzictwa kulturowego oraz przeciwdziałać ich degradacji? Jak chronić interes publiczny i przeciwdziałać konfliktom pojawiającym się w wyniku różnych podmiotów działających na terenie gminy? W jaki sposób pozyskiwać zewnętrzne środki finansowe na realizacje przedsięwzięć rozwojowych?
Podjęcie - przez władze gminy - tych jakże istotnych, a jednocześnie bardzo trudnych do rozwiązania problemów nie może polegać na zarządzaniu pasywnym, zwanym potocznie „od budżetu do budżetu”. Ten styl zarządzania gminą jest przyczyną powstawania konfliktów i napięć wśród radnych, bowiem ich działania koncentrują się na corocznej „walce o rozdział środków budżetowych”. Decyzje dotyczące skali i kierunków wydatkowania środków finansowych z budżetu gminy są wówczas podporządkowane przede wszystkim uzyskaniem bieżącego kompromisu, a nie optymalizacji wydatków. Taka postawa organu gminy (Wójta) nadal obowiązuje, mimo uchwalenia Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata: 2016 - 2025. Nie ma wykorzystania wszystkich potencjalnych podstaw rozwoju gminy. Jedną z najważniejszych podstaw rozwoju to zaangażowanie i udział mieszkańców wspólnoty, którzy jak ten niewierny Tomasz „jak nie dotkną to nie uwierzą”, bo zapoznając się ze „Strategią …” dalej uważają, że to ściema. Konieczność zaspokojenia różnorodnych potrzeb mieszkańców gminy oraz ograniczone środki finansowe będące w dyspozycji władz samorządowych wymagają racjonalnego podejmowania decyzji o sposobie i kierunkach ich wydatkowania. Z tego też powodu proces zarządzania rozwojem gminy musi mieć aktywny charakter i być nastawionym na kreowanie jej przyszłości. Powinien być oparty na podejściu długookresowym, w którym działania średniookresowe i bieżące wynikać powinny z ustaleń o charakterze perspektywicznym. Podstawą do tego typu działań jest strategia rozwoju gminy.
Zewnętrzna presja instytucji i organizacji, tj.: banki, organizacje udzielające dotacji celowych UE, które uzależniają udzielenie pomocy finansowej na realizację określonych przedsięwzięć rozwojowych od odpowiednich zapisów w strategii rozwoju. CZY NIE WIEDZIELIŚMY O TYM PRZEZ CAŁY 2015 ROK??? Powstaje pytanie: jeśli poprzedni horyzont czasowy Planu Rozwoju Lokalnego Gminy Łaskarzew na lata 2004 – 2014, to co z całym rokiem 2015? Nie było presji instytucji i organizacji, aby taka strategia przedsięwzięć rozwojowych posiadała odpowiedni zapis w strategii rozwoju. A może jakaś inwestycja, na którą pobrano dotacje z UE nie została rozliczona? Jest to słodką tajemnicą Pana Wójta, Pani Sekretarz, Pań i Panów Radnych poprzedniej kadencji, którzy boją się jak „diabeł święconej wody”, dyskusji na temat firmy wykonującej kanalizacje w Gminie Łaskarzew, która następnie zeszła z budowy nie podając przyczyn. Ale wróćmy do uchwalonej Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 – 2025, cytuję: „cele operacyjne -  stanowią rozwinięcie celów strategicznych obejmują krótszy horyzont czasowy. Realizacja celów operacyjnych stanowi podstawę do osiągnięcia celów strategicznych (str. 68)” - a nie spełnienie obietnic wyborczych? Załącznik Nr 1 - Plan Inwestycyjny na lata 2016 – 2025 (str. 97 - 98) - Infrastruktura wodociągowa – „Budowa sieci wodociągowej'' w miejscowościach: Rowy, Polesie Rowskie, Sośninka (Onyfrynów) 2016 - 2018. Infrastruktura komunikacyjna - Przebudowa drogi gminnej Nr 130606W w miejscowości Sośninka 2016 - 2018. Przebudowa drogi gminnej Nr 130603W w miejscowości Melanów 2016 - 2018.bPrzebudowa drogi gminnej Nr 130609W Izdebno Kolonia - Wola Rowska 2016 - 2020. Budowa parkingu przy Zespole Szkół w Starym Pilczynie 2016 - 2018.
Strategia rozwoju gminy powinna odpowiadać na podstawowe pytanie: „Co musimy zrobić, aby funkcjonować i rozwijać się w przyszłości w celu optymalnego zaspokojenia zbiorowych potrzeb mieszkańców?” Proces formułowania strategii nie może być oderwany od konkretnej rzeczywistości.
Trzeba dokonać więc wyboru „najpilniejszych z pilnych” - celów i zadań. Innymi słowy proces ten nie może przerodzić się w „koncert życzeń”, a winien doprowadzić do wyboru najważniejszych i najpilniejszych - z punktu widzenia społeczno - gospodarczego oraz racjonalnego zagospodarowania przestrzennego i ochrony środowiska przyrodniczego - celów oraz zadań realizacyjnych. Podstawowym czynnikiem ograniczającym zamierzenia rozwojowe jest niedobór finansowy w stosunku do występujących potrzeb.
Jakie potrzeba posiąść umiejętności, aby podjąć się opracowania strategii rozwoju?:
-       Po pierwsze - niezbędna jest umiejętność poznania otoczenia gminy.
-       Po drugie - niezbędna jest umiejętność poznania własnej gminy - jej mocnych i słabych stron, przewagi konkurencyjnej poziomu rozwoju społeczno - gospodarczego na tle innych gmin.
-       Po trzecie - niezbędna jest umiejętność wyboru spośród różnych dróg dalszego rozwoju gminy tej najlepiej przystosowanej do przewidzianych zmian oraz wewnętrznych możliwości rozwojowych.
Strategia rozwoju jest jednym z podstawowych instrumentów zarządzania gminą. Ale jak na każdym instrumencie trzeba umieć grać, najlepiej jeśli gra cała orkiestra i na jedną nutę. Przyjrzyjmy się w takim wypadku orkiestrze i dyrygentowi  - str. 5. Strategii  Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025 – „Gmina Łaskarzew jest gminą wiejską. W jej skład wchodzą 32 miejscowości. Str. 98. - Infrastruktura komunikacyjna - Przebudowa i modernizacja dróg gminnych w miejscowościach: i tu podano 21 miejscowości”. Jeśli w jej skład wchodzą 32 miejscowości -, a dróg gminnych mamy tylko do 21 miejscowości, to jak dojeżdżają do swoich domów mieszkańcy 11 miejscowości? Orkiestra swoje, dyrygent swoje. Po 20 latach stażu w administracji samorządowej, bez obrazy Panie Wójcie - Pan nie ma pojęcia jak ten instrument zarządzania gminą wziąć w ręce i zagrać, aby wszystkim ręce złożyły się do oklasków. I do tego są „Spotkania Noworoczne”.
Najlepszą - moim zdaniem - metodą formułowania strategii rozwoju gminy jest metoda uspołecznienia procesu jej opracowania poprzez włączanie do prac jak najszerszego grona przedstawicieli społeczności lokalnej oraz instytucji, organizacji i stowarzyszeń. Taki sposób postępowania zmniejsza znacznie poziom ryzyka w postaci zaniechania realizacji ustaleń strategii rozwoju przez kolejne władze samorządowe.
Przy zastosowaniu metody uspołecznienia procesu planowania strategii rozwoju gminy należy utworzyć:
1.     Radę Programową Strategii, której członkami winni być przedstawiciele społeczności lokalnej, organizacji społecznych, stowarzyszeń, lokalnego biznesu, kultury, nauki i administracji. Na czele rady winien stać Przewodniczący Rady Gminy.
2.     Komitet Roboczy Strategii, którego członkami winni być fachowcy zajmujący się problematyką z zakresu spraw społecznych, gospodarczych, infrastrukturalnych, ekologicznych, przestrzennych i finansowych. Na czele komitetu winien stać Wójt.
W procesie formułowania strategii rozwoju gminy powinny zostać określone zadania organów gminy. Do kompetencji i zadań Rady Gminy należy:
-       dyskusja nad propozycjami określenia misji i strategicznych celów gminy;
-        wybór optymalnych celów, a następnie ich akceptacja, co umożliwi rozpoczęcie dalszych prac nad formułowaniem strategii rozwoju;
-       bieżące śledzenie prac nad formułowaniem strategii rozwoju ;
-       przyjmowanie sprawozdań Wójta Gminy z postępu prac nad strategią;
-       przyjęcie w formie uchwały dokumentu końcowego pn.: Strategia Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 – 2025.
I to Pana Panie Przewodniczący były kompetencje i obowiązki przy strategii. Do kompetencji i obowiązków Wójta Gminy należy:
-       utworzenie Rady Programowej - zaproszenie do udziału w jej pracach przedstawicieli społeczności lokalnej, organizacji społecznych, stowarzyszeń, lokalnego biznesu, banków, itp.;
-       powołanie Komitetu Roboczego i udzielenie mu pomocy w pracach merytorycznych;
-       powołanie Zespołów Roboczych;
-       bieżące śledzenie prac nad opracowaniem strategii rozwoju;
-       przyjmowanie sprawozdań z postępu prac nad strategią rozwoju ze strony Komitetu Roboczego;
-       wniesienie projektu uchwały Strategia Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025 pod obrady Rady Gminy Łaskarzew.
I to są kompetencje i obowiązki Pana, Panie Wójcie. Proszę nie chwalić się 20-letnim stażem w administracji samorządowej, bo tylko przynosi Pan sobie wstyd.
ROZWÓJ GMINY, JAKO SAMORZĄDOWEJ JEDNOSTKI O WIELORAKIM CHARAKTERZE I FUNKCJACH, NIE MOŻE SIĘ ODBYWAĆ W WYNIKU PRZYPADKOWYCH DECYZJI BIEŻĄCYCH. Ze względu na wielkość celów i zadań oraz ograniczone możliwości kadrowe, organizacyjne i finansowe występuje konieczność wyboru priorytetów realizacyjnych.
W tej sytuacji  niezbędnym  staje się długookresowa polityka rozwoju gminy, która nie może być postrzegana jako potrzeba chwili, „ bo tak naprawdę, to nie jest nam to potrzebne. My wiemy (13 radnych), Pan Wójt, Pani Sekretarz - wiemy najlepiej, co jest potrzebne mieszkańcom”.
Gdyby nie zewnętrzna presja instytucji i organizacji zagranicznych (UE), które uzależniają pomoc finansową od odpowiednich zapisów w strategii rozwoju, dalej byłyby to „działania od budżetu do budżetu”. Strategia Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025 nie jest strategią, na którą czekali i czekają mieszkańcy, pomimo 20-letniego stażu w administracji - służę ściągą i nie będę miał nic przeciwko temu, aby Pan z tej ściągi - skorzystał.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz