.

.

wtorek, 29 grudnia 2015

Strategia Wójta, czy mieszkańców? ...


Mam przed sobą projekt Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025. Wójt Gminy Łaskarzew Pan Marian Janisiewicz zwraca się do mieszkańców słowami: „Szanowni Państwo strategia rozwoju Gminy Łaskarzew jest podstawowym dokumentem planistycznym wskazującym główne cele dalszego rozwoju gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025 i określającym sposób osiągnięcia tych celów”. Dokument został opracowany w oparciu o materiały kompletowane przez pracowników Urzędu Gminy Łaskarzew, spotkania, dane statystyczne oraz wyniki przeprowadzonej wśród mieszkańców gminy ankiety, dotyczącej rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 – 2025. Jest dokumentem nie tylko Wójta Gminy i pracowników urzędu, ale przede  wszystkim mieszkańców, których to dobro jest dla każdego samorządu priorytetem. Każdemu z nas zależy na dobru gminy. Próbujemy sprowokować Państwa do dyskusji,  gdzie jedynym argumentem merytorycznym nie będzie „głosujmy i zobaczymy”. Wszyscy jesteśmy szlifierzami, którzy z kryształu jakim jest gmina chcą zrobić diament. Jak powiedział śp. profesor Regulski - jeden z twórców samorządności  „samorząd to różnorodność”, nie powinno być przepychanek kto zacniejszy, kto lepszy. Naszym zadaniem jest „jak rozwijać gminę”, aby młodzi nie uciekali z niej  oraz „jak sprawić”, aby obywatel lub jak niektórzy uważają „ciemny lud”, by czuł się bezpiecznie, jak sprawić, aby lud poczuł, że nie jest potrzebny li tylko co cztery lata, że z opinią mieszkańca - wspólnoty samorządowej liczy się organ gminy. W pierwszej kolejności to zaufanie i wiara, że dobro ogółu jest dla nas celem nadrzędnym, czyli dobro wspólnoty samorządowej jest moim dobrem. Dyskusja to wymiana poglądów na ten sam problem polegający na przedstawieniu faktów nie pomówień, domysłów czy innych bzdetów wyjętych nie wiadomo skąd . Na stronie internetowej Urzędu Gminy w dniu 22 grudnia 2015 roku ukazało się:
1.     Projekt Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata  2016 - 2025.
2.     Zawiadomienie o XII Sesji Rady Gminy Łaskarzew w porządku obrad w punkcie 4. - podjęcie uchwał w sprawie ppkt 6 - przyjęcie Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025.
Skąd ten pośpiech??? I aby dyskusja była merytoryczna i opierała się na faktach będziemy opierać się na tym projekcie dokumentu. Gmina Łaskarzew jest gminą wiejską. W jej skład wchodzą 32 miejscowości tworzące 25 sołectw??? Czyżby doliczył, Pan, Panie Wójcie, 240 nieruchomości (po 60 nieruchomości to daje 4 miejscowości), które istnieją jednak nie w wyobraźni radnego Gurdka,  a stają się realnymi nieruchomościami (tabela nr 13 w projekcie dokumentu). W tabeli nr 2 - Dochody budżetu Gminy Łaskarzew, rok 2014 - dochód ogółem 15.894.619,87 zł i nr 4 - Wydatki budżetu gminy, rok 2014 - 16.056.229,14zł. Poziom wykonanych dochodów i wydatków ogółem za rok 2014 przyczynił się do uzyskania przez Gminę Łaskarzew deficytu budżetowego w wysokości 161.609,27 zł. Wracam do tabeli nr 13 - Zasoby mieszkaniowe w Gminie Łaskarzew ogółem - jednostka miary pierwsza rubryka, pozostałe lata 2013, ogółem mieszkania – 1526,  rok 2014 b.d - Budynki mieszkalne w gminie ogółem - jednostka miary to budynek rok 2013 – 1481, rok 2014 - bd. Jakim cudem podpisaliśmy umowę śmieciową na lata 2015 - 2016 skoro nie posiadamy danych??? Gmina Łaskarzew posiada sieć kanalizacyjną o łącznej długości 9,79 km, na obszarze gminy z sieci korzysta 290 gospodarstw domowych, co stanowi 19% mieszkańców. Posiadamy oczyszczalnie ścieków o wydajności 2 x 110 m3/d. Konieczna jest budowa i rozbudowa systemów kanalizacyjnych w gminie. Alternatywnym rozwiązaniem jest też budowa oczyszczalni przydomowych. Na dzień dzisiejszy oczyszczalnia w Nowym Pilczynie wykorzystana jest 1/10 wydajności - 20 m3/d. Pod znakiem zapytania stoi budowa drugiej oczyszczalni??? Załącznik nr 1 - Plan Inwestycyjny na lata 2016 – 2025, nazwa zadania inwestycyjnego - nakłady finansowe, okres realizacji, źródło finansowania.  Infrastruktura Kanalizacyjna Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Dąbrowa oraz sieci kanalizacyjnej z przyłączeniami dla miejscowości Dąbrowa, Wola Łaskarzewska, Sośninka, Lipniki, Lewików, Wanaty. 3 pierwsze miejscowości to 246 nieruchomości, 846 mieszkańców  i 8 km sieci kanalizacyjnej głównej. 3 ostatnie to 63 nieruchomości, 229 mieszkańców i 5km sieci kanalizacyjnej głównej. Izdebno w planach inwestycyjnych - infrastruktura kanalizacyjna przeznaczenie przydomowe oczyszczalnie ścieków -  69 nieruchomości, 252 mieszkańców  i 2,5km sieci kanalizacyjnej głównej. EKONOMIA PANA WÓJTA. Infrastruktura komunikacyjna - Przebudowa dróg gminnych w miejscowościach Sośninka, Melanów,  Izdebno Kolonia - Wola Rowska, ogólny nakład finansowy - 2.530.000 zł, okres realizacji 2016 - 2018, pozostałe 22 -miejscowości 3.000.000 zł, okres realizacji 2016 - 2025. Na stronie 64 ww. dokumentu Pan Wójt pisze: „Zgodnie z wolą mieszkańców gminy Łaskarzew kierunki rozwojowe powinny koncentrować się przede wszystkim na: niwelowaniu zaległości i zaniedbań w standardzie warunków życia mieszkańców głównie poprzez rozwój infrastruktury technicznej i społeczne. Wszystkie działania powinny jednak zmierzać do realizacji celu nadrzędnego, którym w przypadku każdej jednostki samorządowej powinna być wysoka jakość społeczności lokalnej możliwa dzięki pełniejszemu zaspokojeniu potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń mieszkańców. Cel: poprawa jakości życia i rozwój infrastruktury dotyczy zarówno sieci dróg (oznakowanie poziome i pionowe, chodniki, pobocza, oświetlenie), jak i komunalnej (wodociągi, kanalizacja, oczyszczalnie ścieków, gospodarka odpadami) oraz telekomunikacyjnej. Podniesienie jakości usług publicznych oraz zwiększenie dostępności zasobów informacyjnych administracji w formie elektronicznej, modernizacja obiektów użyteczności publicznej. Podmiotem odpowiedzialnym za określenie, realizacje celów i koordynacje działań zaplanowanych w strategii jest samorząd gminny. Wizja powinna zawierać syntetyczny opis dążeń i aspiracji społeczności lokalnej opracowany przy współudziale mieszkańców oraz ich reprezentantów. Według Słownika Języka Polskiego syntetyczny opis to: „jednolita całość złożona z różnych elementów”. Jednym z tych elementów wręcz powiedziałbym najważniejszy to współudział mieszkańców w stanowieniu prawa miejscowego. Czy 55 - ciu anonimowych osób, które brały udział w ankiecie jest przekrojem mieszkańców gminy, jest to 1% osób zameldowanych w Gminie Łaskarzew. 22 grudnia 2015 roku odbyło się spotkanie Wójta z Sołtysami Gminy Łaskarzew - 25 reprezentantów mieszkańców, przepraszam 20, bo 5 Sołtysów jednocześnie pełni funkcje Radnego i otrzymali projekt dokumentu pn.: „Strategia Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 – 2025”. Pozostali otrzymali wiadomość przekazaną przez Panią Sekretarz, że taki projekt dokumentu został stworzony oraz poprosi Pana informatyka o umieszczeniu go na stronie urzędowej gminy (BIP) ww. projektu dokumentu, jeśli ktoś będzie potrzebował to wydrukuje się ww. dokument. Dalej twierdzę i będę twierdził, że jest to dokument urzędnika, który wie najlepiej jakie potrzeby, oczekiwania i aspiracje ma mieszkaniec wspólnoty. Pisze Pan, Panie Wójcie, że dokument został opracowany w oparciu o materiały kompletowane przez pracowników Urzędu Gminy Łaskarzew, spotkania, dane statystyczne oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców gminy (55 osób) jest dokumentem nie tylko  Wójta Gminy i pracowników urzędu, ale przede wszystkim mieszkańców, których dobro jest dla każdego samorządu priorytetem . A GDZIE WYSŁUCHANIE PUBLICZNE, które jest jednym z form bezpośredniego uczestnictwa obywateli w stanowieniu prawa??? Publiczne wysłuchanie jest często mylone z konsultacjami społecznymi. Jednak pomiędzy konsultacjami społecznymi, a publicznym wysłuchaniem istnieją istotne różnice. W odróżnieniu od konsultacji społecznych, publiczne wysłuchanie jest proceduralnie zabezpieczone przed manipulacją. Publiczne wysłuchanie to dopuszczenie do głosu obywateli, którzy uważają, że będą dotknięci proponowanym prawem lub uważają, że ich głos podniesie poziom debaty. Główne zabezpieczenia to: jawność, równe prawa, szczegółowy protokół, spisane zasady i sformułowanie wniosków . Czy nie można było wydrukować 20 egzemplarzy projektu dokumentu pn.: ”Strategia …” i rozdać na spotkaniu, które miało miejsce w dniu 22 grudnia 2015 roku??? To jak wyglądały spotkania o których Pan pisze, Panie Wójcie, na pierwszej stronie ww. projektu dokumentu zwracając się do mieszkańców „Szanowni Państwo”, gdzie ten szacunek??? W rozdziale 6 - Proces tworzenia strategii, którego ważnym elementem „BYŁA” dyskusja społeczna uruchomiła szeroki obszar aktywności mieszkańców gminy Łaskarzew. Na tym etapie niezbędne było podjęcie PEWNYCH DECYZJI, zarówno co do celów rozwoju, jak i co do sposobu ich osiągania. Strategia rozwoju gminy Łaskarzew podana zostanie monitoringowi, dzięki czemu na bieżąco oceniane będą postępy w realizacji jej założeń. Pozwoli to na analizę zjawisk, procesów i ich trendów w ujęciu czasowym i na porównaniu kolejnych okresów ze stanem wyjściowym, ale też na korektę działań nieprzynoszących pożądanych efektów. A co z monitoringiem za lata 2004 - 2014??? Wprowadzone zmiany nie powinny być oceniane w kategoriach błędów, lecz traktowane jako nieodzowne elementy tego procesu. Dokument powinien być doskonalony, ale wszelkim zmianom musi towarzyszyć poczucie odpowiedzialności. Nie wytykanie błędów, ale poczucie odpowiedzialności za oczekiwania, potrzeby i aspiracje mieszkańców wspólnoty oraz szukanie różnych rozwiązań rozwoju gminy od początku kadencji radnych realizujemy i będziemy  realizować dla dobra nie własnego ale mieszkańców wspólnoty. To może trochę historii, piszecie państwo „na tym etapie niezbędne … pożądanych efektów”. Uchwała Nr VII/32/2015 Rady Gminy Łaskarzew z dnia 27 kwietnia 2015 roku w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Łaskarzew na lata 2014 - 2018, z perspektywą na lata 2018 – 2022, strona 45, punkt 3.6 - Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Łaskarzew - tabelka na stronie 46, strona 71 punkt 9 - Sposób kontroli i dokumentowania realizacji programu …

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz