Mam przed sobą projekt
Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata
2016 - 2025. Wójt Gminy Łaskarzew Pan Marian Janisiewicz zwraca się do
mieszkańców słowami: „Szanowni Państwo strategia rozwoju Gminy Łaskarzew jest podstawowym
dokumentem planistycznym wskazującym główne cele dalszego rozwoju gminy
Łaskarzew na lata 2016 - 2025 i określającym sposób osiągnięcia tych celów”.
Dokument został opracowany w oparciu o materiały kompletowane przez pracowników
Urzędu Gminy Łaskarzew, spotkania, dane statystyczne oraz wyniki
przeprowadzonej wśród mieszkańców gminy ankiety, dotyczącej rozwoju Gminy
Łaskarzew na lata 2016 – 2025. Jest dokumentem nie tylko Wójta Gminy i pracowników
urzędu, ale przede wszystkim mieszkańców, których to dobro jest dla
każdego samorządu priorytetem. Każdemu z nas zależy na dobru gminy. Próbujemy sprowokować
Państwa do dyskusji, gdzie jedynym argumentem merytorycznym nie będzie „głosujmy
i zobaczymy”. Wszyscy jesteśmy szlifierzami, którzy z kryształu jakim jest
gmina chcą zrobić diament. Jak powiedział śp. profesor Regulski - jeden z twórców
samorządności „samorząd to różnorodność”, nie powinno być przepychanek
kto zacniejszy, kto lepszy. Naszym zadaniem jest „jak rozwijać gminę”, aby młodzi
nie uciekali z niej oraz „jak sprawić”,
aby obywatel lub jak niektórzy uważają „ciemny lud”, by czuł się bezpiecznie,
jak sprawić, aby lud poczuł, że nie jest potrzebny li tylko co cztery lata, że
z opinią mieszkańca - wspólnoty samorządowej liczy się organ gminy. W pierwszej
kolejności to zaufanie i wiara, że dobro ogółu jest dla nas celem nadrzędnym,
czyli dobro wspólnoty samorządowej jest moim dobrem. Dyskusja to wymiana
poglądów na ten sam problem polegający na przedstawieniu faktów nie pomówień, domysłów
czy innych bzdetów wyjętych nie wiadomo skąd . Na stronie internetowej Urzędu
Gminy w dniu 22 grudnia 2015 roku ukazało się:
1. Projekt Strategii Rozwoju Gminy
Łaskarzew na lata 2016 - 2025.
2. Zawiadomienie o XII Sesji Rady Gminy
Łaskarzew w porządku obrad w punkcie 4. - podjęcie uchwał w sprawie ppkt 6
- przyjęcie Strategii Rozwoju Gminy Łaskarzew na lata 2016 - 2025.
Skąd ten
pośpiech??? I aby dyskusja była merytoryczna i opierała się na faktach będziemy
opierać się na tym projekcie dokumentu. Gmina Łaskarzew jest gminą wiejską. W
jej skład wchodzą 32 miejscowości tworzące 25 sołectw??? Czyżby doliczył, Pan,
Panie Wójcie, 240 nieruchomości (po 60 nieruchomości to daje 4 miejscowości), które istnieją
jednak nie w wyobraźni radnego Gurdka, a stają się realnymi
nieruchomościami (tabela nr 13 w projekcie dokumentu). W tabeli nr 2 - Dochody
budżetu Gminy Łaskarzew, rok 2014 - dochód ogółem 15.894.619,87 zł i nr 4 - Wydatki
budżetu gminy, rok 2014 - 16.056.229,14zł. Poziom wykonanych dochodów i
wydatków ogółem za rok 2014 przyczynił się do uzyskania przez Gminę Łaskarzew
deficytu budżetowego w wysokości 161.609,27 zł. Wracam do tabeli nr 13 - Zasoby
mieszkaniowe w Gminie Łaskarzew ogółem - jednostka miary pierwsza rubryka,
pozostałe lata 2013, ogółem mieszkania – 1526, rok 2014 b.d - Budynki mieszkalne w gminie
ogółem - jednostka miary to budynek rok 2013 – 1481, rok 2014 - bd. Jakim cudem
podpisaliśmy umowę śmieciową na lata 2015 - 2016 skoro nie posiadamy danych???
Gmina Łaskarzew posiada sieć kanalizacyjną o łącznej długości 9,79 km, na
obszarze gminy z sieci korzysta 290 gospodarstw domowych, co stanowi 19%
mieszkańców. Posiadamy oczyszczalnie ścieków o wydajności 2 x 110 m3/d.
Konieczna jest budowa i rozbudowa systemów kanalizacyjnych w gminie. Alternatywnym
rozwiązaniem jest też budowa oczyszczalni przydomowych. Na dzień dzisiejszy
oczyszczalnia w Nowym Pilczynie wykorzystana jest 1/10 wydajności - 20 m3/d.
Pod znakiem zapytania stoi budowa drugiej oczyszczalni??? Załącznik nr 1 - Plan
Inwestycyjny na lata 2016 – 2025, nazwa zadania inwestycyjnego - nakłady
finansowe, okres realizacji, źródło finansowania. Infrastruktura
Kanalizacyjna Budowa oczyszczalni ścieków w miejscowości Dąbrowa oraz sieci
kanalizacyjnej z przyłączeniami dla miejscowości Dąbrowa, Wola
Łaskarzewska, Sośninka, Lipniki, Lewików, Wanaty. 3 pierwsze miejscowości to
246 nieruchomości, 846 mieszkańców i 8 km
sieci kanalizacyjnej głównej. 3 ostatnie to 63 nieruchomości, 229 mieszkańców i
5km sieci kanalizacyjnej głównej. Izdebno w planach inwestycyjnych - infrastruktura
kanalizacyjna przeznaczenie przydomowe oczyszczalnie ścieków - 69
nieruchomości, 252 mieszkańców i 2,5km
sieci kanalizacyjnej głównej. EKONOMIA PANA WÓJTA. Infrastruktura komunikacyjna
- Przebudowa dróg gminnych w miejscowościach Sośninka, Melanów,
Izdebno Kolonia - Wola Rowska, ogólny nakład finansowy - 2.530.000 zł,
okres realizacji 2016 - 2018, pozostałe 22 -miejscowości 3.000.000 zł,
okres realizacji 2016 - 2025. Na stronie 64 ww. dokumentu Pan Wójt pisze: „Zgodnie
z wolą mieszkańców gminy Łaskarzew kierunki rozwojowe powinny koncentrować się
przede wszystkim na: niwelowaniu zaległości i zaniedbań w standardzie
warunków życia mieszkańców głównie poprzez rozwój infrastruktury technicznej i
społeczne. Wszystkie działania powinny jednak zmierzać do realizacji celu
nadrzędnego, którym w przypadku każdej jednostki samorządowej powinna być
wysoka jakość społeczności lokalnej możliwa dzięki pełniejszemu zaspokojeniu
potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń mieszkańców. Cel: poprawa jakości życia i
rozwój infrastruktury dotyczy zarówno sieci dróg (oznakowanie poziome i
pionowe, chodniki, pobocza, oświetlenie), jak i komunalnej (wodociągi,
kanalizacja, oczyszczalnie ścieków, gospodarka odpadami) oraz telekomunikacyjnej.
Podniesienie jakości usług publicznych oraz zwiększenie dostępności zasobów
informacyjnych administracji w formie elektronicznej, modernizacja obiektów
użyteczności publicznej. Podmiotem odpowiedzialnym za określenie, realizacje
celów i koordynacje działań zaplanowanych w strategii jest samorząd gminny.
Wizja powinna zawierać syntetyczny opis dążeń i aspiracji społeczności lokalnej
opracowany przy współudziale mieszkańców oraz ich reprezentantów. Według
Słownika Języka Polskiego syntetyczny opis to: „jednolita całość złożona z
różnych elementów”. Jednym z tych elementów wręcz powiedziałbym najważniejszy
to współudział mieszkańców w stanowieniu prawa miejscowego. Czy 55 - ciu
anonimowych osób, które brały udział w ankiecie jest przekrojem mieszkańców
gminy, jest to 1% osób zameldowanych w Gminie Łaskarzew. 22 grudnia 2015 roku
odbyło się spotkanie Wójta z Sołtysami Gminy Łaskarzew - 25 reprezentantów
mieszkańców, przepraszam 20, bo 5 Sołtysów jednocześnie pełni funkcje Radnego
i otrzymali projekt dokumentu pn.: „Strategia Rozwoju Gminy Łaskarzew na
lata 2016 – 2025”. Pozostali otrzymali wiadomość przekazaną przez Panią
Sekretarz, że taki projekt dokumentu został stworzony oraz poprosi Pana
informatyka o umieszczeniu go na stronie urzędowej gminy (BIP) ww. projektu
dokumentu, jeśli ktoś będzie potrzebował to wydrukuje się ww. dokument. Dalej
twierdzę i będę twierdził, że jest to dokument urzędnika, który wie najlepiej
jakie potrzeby, oczekiwania i aspiracje ma mieszkaniec wspólnoty. Pisze Pan,
Panie Wójcie, że dokument został opracowany w oparciu o materiały
kompletowane przez pracowników Urzędu Gminy Łaskarzew, spotkania, dane
statystyczne oraz wyniki ankiety przeprowadzonej wśród mieszkańców gminy (55
osób) jest dokumentem nie tylko Wójta Gminy i pracowników urzędu,
ale przede wszystkim mieszkańców, których dobro jest dla każdego samorządu
priorytetem . A GDZIE WYSŁUCHANIE PUBLICZNE, które jest jednym z form
bezpośredniego uczestnictwa obywateli w stanowieniu prawa??? Publiczne
wysłuchanie jest często mylone z konsultacjami społecznymi. Jednak pomiędzy
konsultacjami społecznymi, a publicznym wysłuchaniem istnieją istotne różnice.
W odróżnieniu od konsultacji społecznych, publiczne wysłuchanie jest
proceduralnie zabezpieczone przed manipulacją. Publiczne wysłuchanie to
dopuszczenie do głosu obywateli, którzy uważają, że będą dotknięci proponowanym
prawem lub uważają, że ich głos podniesie poziom debaty. Główne zabezpieczenia
to: jawność, równe prawa, szczegółowy protokół, spisane zasady i sformułowanie
wniosków . Czy nie można było wydrukować 20 egzemplarzy projektu dokumentu pn.:
”Strategia …” i rozdać na spotkaniu, które miało miejsce w dniu 22 grudnia 2015
roku??? To jak wyglądały spotkania o których Pan pisze, Panie Wójcie, na
pierwszej stronie ww. projektu dokumentu zwracając się do mieszkańców „Szanowni
Państwo”, gdzie ten szacunek??? W rozdziale 6 - Proces tworzenia strategii,
którego ważnym elementem „BYŁA” dyskusja społeczna uruchomiła szeroki obszar
aktywności mieszkańców gminy Łaskarzew. Na tym etapie niezbędne było podjęcie
PEWNYCH DECYZJI, zarówno co do celów rozwoju, jak i co do sposobu ich osiągania.
Strategia rozwoju gminy Łaskarzew podana zostanie monitoringowi, dzięki czemu
na bieżąco oceniane będą postępy w realizacji jej założeń. Pozwoli to na
analizę zjawisk, procesów i ich trendów w ujęciu czasowym i na porównaniu
kolejnych okresów ze stanem wyjściowym, ale też na korektę działań nieprzynoszących
pożądanych efektów. A co z monitoringiem za lata 2004 - 2014??? Wprowadzone
zmiany nie powinny być oceniane w kategoriach błędów, lecz traktowane jako nieodzowne
elementy tego procesu. Dokument powinien być doskonalony, ale wszelkim zmianom
musi towarzyszyć poczucie odpowiedzialności. Nie wytykanie błędów, ale poczucie
odpowiedzialności za oczekiwania, potrzeby i aspiracje mieszkańców wspólnoty
oraz szukanie różnych rozwiązań rozwoju gminy od początku kadencji radnych
realizujemy i będziemy realizować dla dobra nie własnego ale mieszkańców
wspólnoty. To może trochę historii, piszecie państwo „na tym etapie niezbędne …
pożądanych efektów”. Uchwała Nr VII/32/2015 Rady Gminy Łaskarzew z dnia 27 kwietnia
2015 roku w sprawie uchwalenia Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Łaskarzew
na lata 2014 - 2018, z perspektywą na lata 2018 – 2022, strona 45, punkt 3.6 -
Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Łaskarzew - tabelka na stronie 46, strona 71 punkt
9 - Sposób kontroli i dokumentowania realizacji programu …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz